شغل کارمند بانک یا متصدی امور بانکی، جز نقش های اصلی در هر شعبه از بانک بحساب می آید که با مشتریان بانک ارتباط مستقیم برقرار می کند. به محض ورود مشری به بانک، به سراغ کارمند بانک می رود و در واقع کارمند بانک اولین فرد ارائه دهنده خدمت به مشتری است.
وظایف بانک شامل فراهم کردن تسهیلات و توزیع آن بین متقاضیان، عملیات اعتباری و مالی، تبادلات ارزی، نقل و وجوه مالی، واریز سود حسابهای بانکی مشتریان، واریز سود سهام مشتریان، وصول کردن اسنادی مانند چک، نگهداری از دارایی های ارزشمند مشتریان مانند طلا، سهام و اوراق بهادار مشتریان و موارد دیگر می شود. بانک به مشتریان کمک می کند تا تعاملات مالی خود را راحت تر و سریع تر انجام دهند.
واریز و یا برداشت پول، یا دیگر وجوه مالی، باز کردن حساب، درخواست تسهیلات و بسیاری خدمات دیگر در بانک انجام می شود و مسئولیت اکثر آن ها با دارندگان شغل کارمند بانک است.
در ایران شغل کارمند بانک به دلیل مزایایی که دارد از محبوبیت زیادی برخوردار است؛ هرچند می توان معایبی هم برای آن برشمرد؛ به عنوان مثال باید هر روز کارهای تکراری و یکنواخت انجام داد و این خود باعث فرسایش شغلی می شود. از این مهم تر این است که در صورت اشتباه ممکن است مبالغی کم و زیاد شود و این اشتباهات وجهه بانک را در جامعه از بین می برد. بنابراین این شغل نیاز به دقت و تمرکز بالایی دارد و باید نهایت تلاش شود تا اشتباهی صورت نگیرد.
علاوه براین، کارمند بانک نوعی ابزار تبلیغاتی بانک است پس باید از مهارتهای ارتباطی قوی برخوردار بود و با آگاهی از ویژگی های شخصیتی بتوان با هر گروه از مشتریان به طور ویژه برخورد کرد و عکس العمل های مناسب ارائه داد.
کارمند باید از مهارتهای رفتاری و گفتاری برخوردار باشد و بداند با مشتریان چگونه برخورد داشته باشد. در صورتی که مشتری اعتراض می کند بتواند با آرامش کامل واکنش نشان دهد و شرایط را بخوبی کنترل نماید. در شغل کارمند بانک باید صبر و بردباری داشت.
امنیت شغلی، ارتقای شغلی و استفاده از تسهیلات بانکی از مهم ترین مزایای این شغل است. ارتقای شغلی در بانک به این صورت است که کارمندان از تحویلداری به سرپرست ارشد، معاونت و ریاست شعبه می رسند که این مسیر شغلی در بانکهای خصوصی سریعتر است.
در بانک های از افراد بازنشسته برای سمت ریاست بانک استفاده می شود. تسهیلات بانکی مانند وام مسکن، خودرو و ... به راحتی در اختیار شغل کارمند بانک قرار می گیرد و همچنین روش های بازپرداخت نیز تا حد زیادی مطلوب کارمندان خواهد بود. این مزایا باعث می شود تا این شغل در زمره شغل های جذاب و پرتقاضا باشد.
ساعت کاری شغل کارمند بانک
بانک ها و موسسات مالی بطور معمول از ۸ صبح آغاز بکار کرده و تا حدود ۴ بعد از ظهر مشغول هستند. البته کارمندان باید زودتر در شعبه حاضر شوند و دیرتر هم شعبه را ترک کنند زیرا نیاز است تا کارهایی مانند بستن حسابها و ... را انجام دهند.
همچنین ساعات کاری بانکها دولتی از خصوصی کمتر است. در تعطیلات هم باید صاحبان شغل کارمند بانک بصورت نوبتی در شعبه باشند و خدمات بانکی را ارائه دهند.
از آنجا که همیشه دستورالعمل ها و بخش نامه هایی از طرف بانک صادر می شود، کارمند بانک باید همیشه و مرتبا آن ها را مطالعه کرده و بروز شود و در امور بانکی بکار بگیرد.
متاسفانه در بانک های ایران از افراد متخصص در سمت کارمند بانک استفاده نمی شود و این خود منجر به بروز مشکلات و ایرادات در سیستم های بانکی می شود. البته عکس این موضوع نیز دیده شده است و در سمت هایی که نیازی به تخصص ندارد از افراد متخصص بهره گرفته شده است. با اینحال، فارغ التحصیلان رشته های زیر می توانند در شغل کارمند بانک جذب بانکها شوند:
البته فارغ التحصیلان رشته های گفته شده باید در آزمون ورودی شغل کارمند بانک شرکت کرده و نمرات قبولی دریافت کنند و همچنین نیاز است تا در مصاحبه بعد از آزمون نیز موفق شوند و بتوانند مراحل گزینش را نیز پشت سربگذارند.
معمولا سوالات متداول آزمون ها را می توان در منابع معرفی شده یافت و با مطالعه آن ها خود را برای آزمون آماده کرد. همچنین در جلسه مصاحبه اطلاعات عمومی، تخصصی، شخصیتی، سوابق تحصیلی و کاری از فرد سوال می شود و متقاضی مورد ارزیابی همه جانبه قرار می گیرد.
بعد از قبولی نیاز است تا در دوره ها و کارگاه های آموزشی شرکت کرده و دانش و مهارت های لازم را بدست آورند تا برای انجام امور بانکی آمادگی های لازم را کسب کنند.
افرادی که به امور بانکی علاقمندند، می توانند برای ورود به این شغل در همه بانک ها و موسسات مالی و اعتباری دولتی و خصوصی تلاش کرده و مشغول به کار شوند.
بانکها به انتشار آگهی های استخدام در سایت های استخدامی اقدام می کنند و شرایط شرکت در آزمون را اعلان می کنند. متقاضیان شغل کارمند بانک با مراجعه به این سایتها در صورت واجدشرایط بودن می توانند در آزمون شرکت کنند.
البته به دلیل الکترونیک شدن بسیاری از فعالیت های بانک این نقش روز به روز کمرنگ تر می شود. همچنین برای مدت های طولانی بانک های جدید افتتاح نشده اند. پس باید گفت روند استخدامی بانکها در حال کاهش است. هرچند برخی بانکهای خصوصی به دلیل فضای رقابتی همچنان به دنبال استخدام کارمند بانک هستند.
البته به دلیل پیشرفت های گسترده فناوری، ارائه خدمات مالی و بانکی به صورت غیر حضوری انجام می شود. همچنین تعداد بانکها و موسسات به حد اشباع رسیده، بنابراین روندی کاهشی در استخدام شغل کارمند بانک قابل انتظار است.
میزان استخدام این شغل از سال 2015 تا 2020 به اندازه 3 درصد رشد منفی داشته است و بنابراین باید گفت استخدام کارمندان بانک در استرالیا رو به کاهش است.
باید گفت میزان درآمد کارمندان بانک نسبت به کارمندان سازمان های دیگر تفاوتی ندارد. البته حقوق کارکنان بانک خصوصی از بانک های دولتی بیشتر است. صاحبان شغل کارمند بانک می توانند از تسهیلات با بهره کم استفاده کنند و نسبت به مشاغل دیگر شرایط بهتری دارند.
برای ورود به یک شغل باید عوامل مختلفی شامل خصوصیات شخصیتی، دانش، علایق، توانایی ها، مهارت ها، شرایط خانواده و جامعه و ... در نظر گرفته شود. یکی از عوامل مهم تناسب میان شخصیت فرد و شغل اوست. این درحالی است که شناسایی ویژگی های شخصیتی کاری تخصصی و زمان بر است. البته این عوامل مطلق و قطعی نیستند و می بینیم که افرادی با ویژگی های مشابه در شرایط یکسان متفاوت عمل می کنند.
به طور کلی همیشه در شغل های مشابه تیپ های شخصیتی متفاوت دیده می شود که خیلی از آنها به موفقیت های زیادی هم رسیده اند. بنابراین نمی توان گفت که تنها تیپ های شخصیتی ویژه ای، متناسب با شغل های مشخصی هستند. با اینحال، تیپ های شخصیتی که برای شغل کارمند بانک شناسایی می شوند، نسبت به این کار بیشتر علاقه نشان داده و بنابراین سطح رضایت شغلی بالاتری دارند.
تیم تخصصی مهرگان ورک در راستای جمع آوری اطلاعات لازم در زمینه های مختلف فعالیت دارد و تمامی تلاش خود را برای ارائه محتوای دقیق و جامع انجام می دهد. شما عزیزان می توانید با صرف زمانی کوتاه به مطاله این مطلب در مورد شغل کارمند بانک بپردازید. درصورتی که سوال و ابهامی دارید، می توانید با کارشناسان تیم در میان بگذارید و پاسخ های مناسب دریافت کنید.