رزومه نویسی

رزومه نویسی اولین اقدام در فرایند پیدا کردن یک شغل است. افراد جویای استخدام در شرکت های معتبر، باید رزومه خود را برای آن ها ارسال نمایند و یا برای آن شغل رزومه مخصوص بنویسند. در رزومه نویسی باید تلاش شود تا در مورد شخصیت، تحصیلات و سوابق کاری اطلاعات دقیقی ارائه شود.

رزومه نویسی
شغل و کسب و کار , آموزشی ,

بهترین روش رزومه نویسی

رزومه نویسی اولین اقدام در فرایند پیدا کردن یک شغل است. افراد جویای استخدام در شرکت های معتبر، باید رزومه خود را برای آن ها ارسال نمایند و یا برای آن شغل رزومه مخصوص بنویسند. در رزومه نویسی باید تلاش شود تا در مورد شخصیت، تحصیلات و سوابق کاری اطلاعات دقیقی ارائه شود.

یک رزومه زیبا و دربردارنده جزئیات سوابق شغلی، تاثیرگذاری زیادی خواهد داشت؛ زیرا کارفرما انتظار دارد با خواندن رزومه شما، در مدت زمان کوتاهی‌، اطلاعات خوب و مفیدی درباره شما به دست آورد و برای تماس با شما ترغیب شود. اگر چه شیوه رزومه نویسی بسته به سلیقه افراد متفاوت است، با اینحال بهتر است از قالب های مشخصی استفاده کرد و درباره موارد خاصی نوشت.

رزومه نویسی

رزومه چیست و روزمه نویسی به چه صورت است؟

رزومه حاوی اطلاعات تحصیلی، شغلی، علایق و دستاوردهای یک فرد جویای کار است که برای درخواست یک شغل مشخص برای کارفرما ارسال می شود. با کمک رزومه فرد به بازاریابی خود می پردازد. درواقع هدف فروش توانایی ها، صلاحیت های شغلی و فردی و تجارب کاری است. در رزومه نویسی باید تلاش شود تا اطلاعات فرد به خوبی انتقال داده شده و نقاط قوت، مهارت ها، تخصص ها و توانایی های او برجسته شود.

آیا باید در رزومه نویسی به اندازه آن توجه شود؟

اندازه رزومه استاندارد، حداکثر دو برگه A4 است و اطلاعات مهم سوابق شغلی را شامل می شود. در رزومه نویسی جزئیات اهمیتی ندارند.

رزومه نویسی

در رزومه نویسی تفاوت بین Resume و CV در چیست؟

Resume. در Resume خلاصه اطلاعات شغلی و تحصیلی در یک یا دو صفحه به صورت تیتر بیان می شود. همچنین Resume برای هر موقعیت شغلی تطبیق داده می شود و ضرورتی برای ارائه تمام سوابق کاری و به ترتیب تاریخ در آن وجود ندارد.

CV .CV مخفف (Curriculum Vitae) و در دو یا چند صفحه‌ به جزییات مربوط به اطلاعات شخصی، سوابق تحصیلی، سوابق کاری و دستاوردهایی مانند افتخارات، جوایز، مقالات و کتب فرد می پردازد و باید به دقت نگارش شود. در CV ترتیب زمانی رعایت می شود تا کارفرما از مسیر شغلی‌ فرد دیدگاه مشخص تری داشته باشد. CV برخلاف Resume، نیازی به تغییر برای تطابق با فرصت های شغلی مختلف ندارد. در رزومه نویسی باید به تفاوت میان این دو توجه شود.

معمولا در ایران  Resumeرا با دقت مورد نیاز برای CV، می نویسند. برای کم کردن تعداد صفحات رزومه‌، می توان از جداول، فونت و علائم نشانه‌گذاری مناسب و بولت پوینت برای دسته ‌بندی، استفاده کرد و صفحات را کمتر نمود. استفاده از علائم  نشانه گذاری در رزومه نویسی از اهمیت زیادی برخوردار است.

رزومه نویسی

رزومه نویسی به چه روش های انجام می شود؟

  • براساس ترتیب زمانی (Chronological)

در این نوع رزومه نویسی به ترتیب تاریخ، سوابق کاری نگارش می شوند؛ به این صورت که از جدیدترین موقعیت شغلی شروع می کنیم و قدیمی ترین را در آخر می نویسیم. این روش راحت ترین و معمول ترین روش رزومه نویسی است؛ زیرا قابل فهم است و در آن به جزییات زیادی پرداخته می شود. دانشجویان با سوابق کاری عالی، می توانند از این روش استفاده کنند.

  • بر اساس مهارت (Skills-based)

در این نوع رزومه نویسی‌، تمرکز بر موقعیت‌ شغلی خاصی است. بنابراین فرد فقط توانایی ها و سوابق کاری مرتبط با این موقعیت شغلی خاص را درج می کند. این نوع رزومه مناسب افرادی است که به دنبال موقعیت‌های شغلی مدیریتی هستند.

رزومه نویسی

در رزومه نویسی حرفه‌ای باید به چه مواردی توجه شود؟

  • پیروی از یک الگوی مناسب

در رزومه نویسی اطلاعات خود را به همراه جزییات در یک قالب صحیح وارد کنید؛ قالبی که توانایی اثبات ارزش‌های شما به کارفرما را داشته باشد. قالب روزمه باید به روشنی و با دقت تمامی توانایی ها، مهارت‌ها، تخصص های حرفه ای و نقاط قوت و تجربیات را برجسته نماید.

  • اضافه کردن اطلاعات مخاطب به سربرگ رزومه

در رزومه نویسی لازم است تا مشخصات کارفرما را نیز ارائه شود.

  • تقسیم بندی رزومه به قسمت ‌های مختلف
  •  "درباره من" و اهداف شغلی، تجارب کاری، سوابق تحصیلی، مهارت‌ ها و توانایی ها و همچنین بخش های اضافی دیگر مانند گواهینامه‌ ها، کارگاه ها، همایش ها، مدارک غیردانشگاهی، علاقمندی ها، میزان تسط بر زبان و کامپیوتر.
  • استفاده از فونت مناسب

در رزومه نویسی نهایت استفاده را از فضای سفید داشته باشید و فونتی را انتخاب کنید که برای همگان قابل خواندن باشد.

  • درنظر گرفتن طول مناسب

در صورت زیاد بودن سوابق شغلی، طول رزومه را دو صفحه درنظر بگیرید. این درحالی است که درنظر گرفتن تنها یک صفحه هنگام رزومه نویسی حرفه‌ ای‌ تر و جذاب تر است. در نظر داشته باشید که رزومه شما حداکثر یک صفحه باشد. کوتاه بودن رزومه تاثیری منفی خواهد داشت، اگرچه اندازه بیش از حد آن نیز می تواند تاثیر مشابهی داشته باشد.

  • ذخیره رزومه به صورت PDF

ذخیره کردن رزومه به صورت PDF، باعث می شود شکل و ظاهر آن به هم نریزد و ثابت بماند.

  • نوشتن اطلاعات شخصی 

در رزومه نویسی اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی، آدرس منزل، محل کار، تاریخ تولد و شماره تلفن ثابت و همراه را وارد کنید. همچنین در صورت تمایل می توانید عکس خود را نیز قرار دهید، اما چندان توصیه نمی شود.

  • هدف رزومه

در رزومه نویسی بهتر است به صورت خلاصه تجارب کاری و مهارت ها و توانایی های خود را بیان نمایید. این بخش درعین کوتاه بودن باید شما را به صورت کامل و به بهترین شکل معرفی کند.

  • تحصیلات

در رزومه نویسی باید اطلاعات مربوط به رشته و مدرک تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل و یا دانشگاهی که از آن فارغ التحصیل شده اید، ارائه شود.

  • سوابق شغلی

در رزومه نویسی تمام تلاش خود را بکنید تا فردی فعال و پرانرژی نشان داده شوید. استفاده از کلماتی مانند طراحی، برنامه ‌ریزی، هماهنگی و اجرا فعالیت های شما را برجسته تر نشان می دهند و حس خوبی به کارفرما انتقال خواهند داد. همچنین با تمرکز روی کار تیمی، می توانید روحیه کار جمعی و انعطاف پذیری خود را به کارفرما نشان دهید. نکته دیگر اینکه مهارت ‌های خود را با توجه به موقعیت شغلی موردنظر فهرست نمایید.

  • تسلط به زبان‌های مختلف

یکی از اصول رزومه نویسی نوشتن در مورد مهارتهای زبانی شماست. در صورتی که می خواهید برای یک فرصت شغلی در یک شرکت بین المللی درخواست کار بدهید، ارائه اطلاعاتی در مورد زبان هایی که بر آنها مسلط هستید، امتیازات بالایی به همراه دارد.

  • علایق و دستاوردها

در رزومه نویسی به صورت کوتاه و مختصر در مورد علایق و موفقیت هایی که بدست آورده اید، صحبت کنید. در این قسمت هم بهتر است تمرکز روی فعالیتهای گروهی و تیمی باشد. در مورد علایق و سرگرمی ‌های متنوع بنویسید البته آن هایی که به موقعیت شغلی مرتبط هستند.

  • مهارت ‌ها

کارفرما با دیدن رزومه انتظار دارد مهارت های شما را شناسایی کند؛ مانند تسلط به یک یا چند زبان دیگر، توانایی کار با مجموعه آفیس، توانایی جستجوهای اینترنتی، تسلط به نرم افزاری های شغلی. نوشتن در مورد مهارت ها در رزومه نویسی، شانس افراد را در استخدام بالا می برد. بنابراین نقاط قوت خود را به خوبی بشناسید و به صورت یک فهرست آن ها را در رزومه قرار دهید.

رزومه نویسی

رزومه نویسی حرفه‌ای چه ویژگی‌هایی دارد؟

در رزومه نویسی روش مشخصی وجود ندارد اما موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • رزومه را با توجه به یک موقعیت شغلی خاص بنویسید و مهارت هایی را عنوان کنید که با شرایط شغل مورد نظر تا حد زیادی مطابقت داشته باشد.  
  • براساس یک ساختار منطقی رزومه را بخش ‌بندی کنید تا مطالعه آن راحت تر باشد.
  • رزومه را کوتاه و مختصر بنویسید و در عین حال تمامی اطلاعات مفید و اثربخش را در آن لحاظ کنید.
  • محتوای رزومه باید عاری از هرگونه غلط املایی و دستور زبانی باشد.
  • فونتی را انتخاب نمایید که به راحتی قابل خواندن باشد. در رزومه نویسی فونتهای رسمی و رایج را بکار بگیرید. رزومه را در اندازه A4 برای پرینت آماده کنید و بعد از پرینت از تا کردن آن خوددداری کنید.
  • در رزومه نویسی از آدرس ایمیل های نامتعارف استفاده نکنید. یک ایمیل با نام رسمی خود ایجاد کنید؛ زیرا ایمیل های نامتعارف اغلب نادیده گرفته می شود.
  • از کلمات ثقیل و دشوار به هیچ عنوان استفاده نکنید؛ زیرا درک و فهم آن را سخت می کند. بنابراین تا حد ممکن اصول ساده نویسی را رعایت کنید.

رزومه نویسی

اشتباهات رایج در رزومه نویسی

بر اساس نظرسنجی های انجام شده از کارفرمایان، بیشترین اشتباهاتی که کارجویان در رزومه نویسی دارند، شامل موارد زیر است:

  • اشتباهات نگارشی و دستور زبانی فراوان ۵۶%
  • نوشتن درمورد مهارت هایی که به شغل ربطی ندارند ۲۱%
  • رزومه بیش از حد کوتاه و فاقد هرگونه سابقه کاری  ۱۶%
  • پیروی نکردن از ساختار مشخص و منطقی و داشتن محتوای ضعیفی  ۱۱%
  • صحبت نکردن از دستاوردها و موفقیت های فرد ۹%
  • اطلاعات تماس فرد اشتباه است ۹%
  • نامفهوم بودن و قابل درک نبودن محتوای رزومه و ۵%
  • قرار دادن اطلاعات نادرست و دروغ ۲%
  • قرار دادن عکس در رزومه ۱%
  • اشتباهات متنوع دیگر ۳%

رزومه نویسی

رزومه نویسی با استفاده از سایت های رزومه ساز

اگر برای شما نوشتن رزومه کار سخت و غیرممکنی به نظر می رسد، سایت های رزومه ساز آنلاین، روشی راحت و ارزان برای رزومه نویسی هستند و شما با سرعت زیادی رزومه خود تهیه می کنید. در ادامه برخی از بهترین سایت های رزومه نویسی معرفی شده اند.

  • رزومه ساز Kickresume

در این سایت رزومه نویسی، بدون نیاز به ثبت نام، و با استفاده از فرم رزومه ساز و انتخاب قالب موردنظر، رزومه خود را ایجاد کنید (پرداخت ماهانه 4 دلار).

  • رزومه ساز Enhancv

در این سایت رزومه نویسی، فرم رزومه ساز وجود ندارد. شما باید در یکی از قالب های این سایت اطلاعات خود را در زمانی کوتاه وارد می کنید و در همان لحظه خروجی کار به شما نمایش داده می شود. متاسفانه نمی توانید یک رزومه کاملاً سفارشی داشته باشید (پرداخت ماهانه 15 دلار).

  • رزومه ساز Resume.com

با مشخص کردن بخش ها و اولویت بندی آن ها و با سرعت زیاد، رزومه خود را در دو نسخه Word و PDF در این سایت رزومه نویسی بسازید (رایگان).

  • رزومه ساز Resume Baking

در این سایت رزومه نویسی خیلی راحت و ساده اطلاعات شما از فیسبوک و لینکدین در فرم رزومه ساز  قرار می گیرد. امکان دانلود فایل رزومه نیز وجود دارد (رایگان).

  • رزومه ساز Resumebuilder

سایت رزومه نویسی با پرکردن یک فرم شامل فیلدهای اطلاعاتی و ضروری رزومه شما براحتی ساخته می شود ( ماهانه 10 دلار).

  • رزومه ساز Resume Genius و رزومه ساز Resume Companion

تفاوت این دو سایت رزومه نویسی تنها در برند و قالب های رزومه است. با انتخاب قالب رزومه، اطلاعات خود را وارد کرده و با پرداخت هزینه آن را دانلود کنید ( ماهانه 39 دلار).

  • رزومه ساز ResumUP

این سایت رزومه نویسی قوی، برروی قالب های رزومه این سایت کارهای گرافیکی خلاقی انجام شده است و برای ایجاد رزومه های اینفوگراگفیکی و تایم لاین کاربرد زیادی دارد. با توجه به قالب، رزومه نیز متفاوت خواهد بود.

رزومه نویسی

در سایت مهرگان ورک می توانید اطلاعات مهم و ضروری در مورد ابزارها و روش های رزومه نویسی برای مطالعه در اختیار شما عزیزان قرار داده شده است. همچنین اگر سوال یا ابهامی دارید با کارشناسان سایت تماس بگیرید و پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

 

 

نظرات :
نظر خود را بیان کنید :
مطالب مرتبط :
a9e13341-5d51-41e8-8bc2-c832b8cd1cbe.jpeg
راه اندازی کسب و کار شخصی

راه اندازی کسب و کار شخصی همیشه با سختی ها و فراز و نشیب هایی همراه است، اما اگر دیدگاهی بلندمدت داشته باشید، فرایندی چالشی و لذت بخش خواهد بود. یک کارآفرین همیشه به دنبال تغییر سبک زندگی و کارش است، به تجریه اندوزی می اندیشد، عملگراست و با شکست ها، دلسرد و نامید نمی شود.

امین فرهادی 27 خرداد 1400
a16b4f6f-efbe-49a2-81d2-c2271c90432a.jpg
انواع تیپ های شخصیتی

انواع تیپ های شخصیتی موضوعی است که در تمامی بخش های زندگی و جامعه اهمیت دارد. تیپ شخصیتی الگوی مشخصی از تفکر و رفتار است که سبک ارتباطی و شخصی فرد را تعریف می کند و شامل خصوصیات پایداری است که در توصیف آن ها از کلماتی مانند درونگرا، برون‌گرا، زودرنج و غیره استفاده می شود. در تمامی ابعاد زندگی مثلا در برقراری ارتباطات و یا در استخدام مشاغل شناسایی انواع تیپ های شخصیتی نقش بسزایی دارد.

امین فرهادی 29 خرداد 1400